Tiedote hälytys- ja kutsuraha

17.6.2021

Hei

Olette varmasti osa jo kuulleet, että työnantaja on tehnyt yksipuolisen päätöksen koskien hälytys- ja kutsurahan korottamista 10.6. - 30.8.2021 joidenkin yksiköiden (yhteispäivystys; teho/teva ja hpy:n äkkilähtijät) osalta. Kyse ei siis ole paikallisesta sopimuksesta jonka me olisimme hyväksyneet, emmekä hyväksy tuota työnantajan yksipuolista päätöstä.

Korotus ei mielestämme kohtele työntekijöitä tasapuolisesti ja resurssien turvaaminen kaikissa yksiköissä äkillisissä poissaoloissa sijaispulan vuoksi on yksiköiden omien työntekijöiden jouston varassa. Työnantajan päätöksestä on tullut runsaasti yhteydenottoja henkilöstöedustajille. Viesti jäsenistöltä on ollut tyrmistys niin esihenkilöiden kuin työntekijöiden osalta.

Henkilöstöedustajat ovat käyneet neuvotteluita hälytys-ja kutsurahan korottamisesta kesäkaudella jo aiempina vuosina ja samoin nyt olemme käyneet paikallisneuvotteluita jotka ovat edelleen kesken. Ammattiosaston neuvottelijoiden ja hallituksen esitys on että korotukset tulee kohdentaa koko organisaation tehyläisiin työntekijöihin ja kaikissa yksiköissä.

Neuvottelut siis ovat edelleen käsityksemme mukaan kesken, vaikka työnantaja on viranhaltijapäätöksellä tehnyt yksipuolisen päätöksen, eikä niiden ole todettu virallisesti päättyneen. Torstaina asiaa tullaan käsittelemään talon johdon ja henkilöstöedustajien tapaamisessa.

Terveisin

Vesa Maunuksela PLM