Ylityö- ja vuoronvaihtokielto

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto voimaan 16.6.2020 kello 9:00  myös Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin

Tehy, SuPer ja ERTO laajentavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon tiistaina 16.6. klo 9.00 Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan sairaanhoitopiireihin.

Liitot julistivat 10. kesäkuuta AVAINTES-sopimusalalle sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen työpaikoille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon pois lukien vanhuspalvelut. Kielto laajeni 12. kesäkuuta Keski-Suomen sairaanhoitopiiriin.
Kyseessä ovat lailliset työtaistelutoimet.

Määräaikainen ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa heti
Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa tiistaina 16.6.2020 klo 9.00 ja päättyy tiistaina 30.6.2020 klo 23.59.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana Tehyn ja Superin jäsenet tekevät töitä normaalisti ennalta suunniteltujen työvuorolistojen mukaisesti, eli ylityötä ei tehdä eikä työvuoroja vaihdeta.

Miksi julistimme ylityö- ja vuoronvaihtokiellon?
Työehtosopimusneuvottelut Avaintyönantajat Avainta ry:n kanssa ovat jumissa. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja sote-alan ja varhaiskasvatuksen omasta työehtosopimuksesta kuntaomisteisissa yrityksissä ja yhteisöissä.

Nykyinen Avain-työehtosopimus on hyvin monialainen ja kattaa muun muassa ruokahuolto- ja puhtaanapitoalan, hallinto- ja toimistoalan, teknisen alan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon. Se soveltuu huonosti sote-sektorille ja varhaiskasvatukseen, joissa toiminta poikkeaa monin tavoin nykyisen sopimuksen piirissä olevista muista aloista.

Miksi Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin työsuhteiset tehyläiset ja superilaiset ovat mukana?
Kuntasektoria heikommat Avain-työehtosopimuksen työehdot ovat kunnille ja kuntayhtymille syy ulkoistaa toimintaa säästösyistä ja halvemman työehtosopimuksen piiriin. Kyse on työehtosopimusshoppailusta eli työehtojen halpuuttamisesta. Viime aikoina myös erikoissairaanhoidossa on käynnistynyt kuntayhtymien vastuulla olevien toimintojen uudelleenjärjestelyjä. Suunnitteilla on yhtiöittämistä myös Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sekä Kanta-Hämeen alueella tähtisairaala-hankkeena.

Työnantaja vetoaa "perusteltuun syyhyn" muuttaa työvuoroa, mitä teen?

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana tehyläiset tekevät työtä vahvistetun työvuoroluettelon mukaisesti eivätkä anna suostumusta työvuoroluettelon muuttamiseen, eikä ylityöhön.

Milloin kyseessä on vuoronvaihto ja mikä on ylityötä?

Työvuoron vaihto on kyseessä silloin, jos työnantaja pyytää tekemään esim. aamuvuoron jälkeen iltavuoron ja tarjoaa huomista aamuvuoroa vastaavaksi vapaaksi. Työvuoroa ei saa vaihtaa. Työnantajalla ei ole oikeutta määrätä työntekijää vaihtamaan työvuoroa laillisen työtaistelutoimenpiteen aikana.

Et voi myöskään antaa suostumustasi ylityöhön, eikä työnantaja voi sinua siihen määrätä laillisen työtaistelun aikana, jos kuitenkin määrää pyydä perustelut ja et voi kiletäytyä työstä.  Täytä ylhäältä löytyvä lomake ylityöstä tai vuoronvaihdosta.

TÄYTÄ YLHÄÄLLÄ OLEVA LOMAKE JOS SINUT MÄÄRÄTÄÄN YLITYÖHÖN TAI TYÖVUOROASI MUUTETAAN ILMAN SUSOSTUMUSTASI!!

Usein kysyttyä ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta.

HUOM! Valmiuslain poikkeukset eivät ole enää voimassa, joten ei rajauksia!!!

Avaintan neuvottelutilanne

Alla olevista PDF-dokumenteista löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin  vuoronvaihtokiellosta.

Usein kysyttyä