Vaihe 2: Lakko on ilmoitettu alkavaksi 1.4.2022 klo 6 ja päättyväksi 15.4.2022 klo 6.

22.3.2022

Tehy maksaa lakkoavustusta, jonka suuruus on 140 € lakkopäivä. Avustusta maksetaan jokaiselta viikonpäivältä, jolloin lakossa olevalla ei ole palkkatuloa lakon kohdeorganisaatiosta. Katso tarkemmat ohjeet lakkoavustuksesta oheisesta lakko-oppaasta.

• Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (2) palveluksessa olevien tehyläisten tekemiä töitä, joten niissä työskentelevät työsopimussuhteiset ovat lakossa.

Lakko painostuskeinona

Lakolla tarkoitetaan työntekijöiden pidättäytymistä lakon alaisesta työstä. Lakkoa käytetään painostuskeinona, kun asioiden eteenpäin vieminen ei onnistu työnantajan kanssa neuvottelemalla.

Tehyn toimeenpanema lakko on työntekijän kannalta aina laillinen. Mahdolliset seuraamukset tällaisesta työtaistelutoimenpiteistä kohdistuvat aina Tehyyn.

Ennen lakkoa ja lakossa oleminen

Tehy tiedottaa erikseen niistä asioista, jotka koskevat kyseistä työtaistelua. Lakon onnistumisen kannalta on ennen lakon alkua varauduttava ainakin seuraaviin asioihin:

Varautuminen lakkoon

Tehyn päätettyä lakosta se ilmoittaa, milloin lakko alkaa.  Viranomainen saattaa siirtää lakkoa enintään 14 vrk ilmoitetusta, alkuperäisestä ajankohdasta yhden kerran. Jos näin tapahtuu, Tehy tiedottaa asiasta ja kertoo ajallaan lakon uuden alkamisajankohdan. Töihin ei mennä enää lakon alkamisajan jälkeen. Mikäli lakko alkaa kesken työvuoron, työ lopetetaan lakon alkaessa ja poistutaan työpaikalta. Työntekijän ei tarvitse ilmoittaa lakkoon osallistumisesta esihenkilölle eikä esihenkilöllä ole edes oikeutta tällaista asiaa tiedustella.

Älä jätä työpaikallesi mitään, mitä mahdollisesti tarvitset lakon aikana. Lakon alkamisen jälkeen työpaikalle ei saa mennä, ellet ole Tehyn sopiman suojelutyön piirissä. Lakossa oloaikana ei saa vastata työpaikalta tuleviin puheluihin tai viesteihin, ainoastaan luottamusmiehen yhteydenottoihin.

Tarkista, että sinulla on oman luottamusmiehen ja ammattiosaston yhteystiedot. Löydät ne Tehyn asiointipalvelusta.

Seuraa päivittäin Tehyn nettisivuja, josta löytyy aina ajantasaisimmat tiedot lakosta. Tarkista ja päivitä jäsentietosi Tehyn asiointipalvelussa.

Jos olet ilmoittanut Tehylle vain työsähköpostin ja -puhelinnumeron, niin tallenna tietoihisi myös henkilökohtainen sähköposti sekä oma puhelinnumero. Lisää ne tiedot aina ensisijaisiksi. Näitä tietoja käytetään lakkotilanteissa. Tallenna puhelinnumero tietoihisi muodossa 0401234567, ilman erikoismerkkejä tai välilyöntejä.

Koska tehyläisten tekemät työt ovat lakossa, myöskään järjestäytymättömien tai muiden liittojen jäsenten ei tule tehdä lakonalaista työtä.

Työnantajan painostus

Työnantaja ei saa painostaa työntekijöitä, jos he osallistuvat Tehyn järjestämään lakkoon. Painostamista on, mikäli työnantaja yrittää saada henkilöstöä luopumaan lakosta, eroamaan liitosta tai saattamaan heitä epäedullisempaan asemaan muihin työntekijöihin verrattaessa. Kaikenlaisesta painostamisesta tulee raportoida välittömästi omalle luottamusmiehelle tai ammattiosastolle, jonka tehtävänä on raportoida asiasta edelleen Tehylle. Lakkoon osallistuvalle ei voi tulla henkilökohtaisia seuraamuksia Tehyn järjestämästä lakosta.

Painostamisesta voi seurata työnantajalle sakkoa tai enintään 6 kk vankeutta (Rikoslain 47 luvun 3 ja 4§).

Jos työnantaja tai tämän edustaja vaatii työntekijää tekemään lakonalaista työtä terveydenhuollon ammattihenkilölain 15 §:ään vedoten, tämä tulkitaan painostamiseksi lakosta luopumiseksi. Terveydenhuollon ammattihenkilön yleinen auttamisvelvollisuus kiireellisissä tapauksissa ei koske työhön määräämistä, vaan suojelutyöstä päätetään edellä kuvatun mukaisesti kaikissa tilanteissa.

Yksittäinen työntekijä ei saa eikä hänen tarvitse allekirjoittaa tai hyväksyä mitään työnantajan esittämää asiakirjaa, joka liittyy lakkoon tai suojelutyöhön. Jos tällaisia vaatimuksia esiintyy, työntekijän tulee välittömästi ottaa yhteys luottamusmieheen.